De Waaier

LEES

Wij waaien met muziek, uit alle hoekjes en kantjes, oud, jong, uit alle zeven de windstreken, dromerig, beukend, vitruoos, makkelijk in het gehoor liggend en in alle talen. Tot ons Leuvens toe. Een hele waaier dus.
lees meer

KIJK

LUISTER

(her)beluister afleveringen

Aflevering 24 Afspelen
Aflevering 23 Afspelen
Aflevering 22 Afspelen

LUISTER

(her)beluister afleveringen

Aflevering 24 Afspelen
Aflevering 23 Afspelen
Aflevering 22 Afspelen

LEES

Wij waaien met muziek, uit alle hoekjes en kantjes, oud, jong, uit alle zeven de windstreken, dromerig, beukend, vitruoos, makkelijk in het gehoor liggend en in alle talen. Tot ons Leuvens toe. Een hele waaier dus.
lees meer

KIJK

LEES

De Waaier ontleent zijn naam aan de koers: het fenomeen waarbij renners bij stevige zijwind halvelings naast elkaar gaan rijden om beschutting te zoeken. Maar de weg is niet breed genoeg voor een heel peloton. Wie geen plaatsje kan vinden, waait er uit. Om dan dikwijls in een achtervolgende waaier te waaien.

Maar een waaier staat ook voor een veelheid en/of verscheidenheid.

Wij waaien met muziek, uit alle hoekjes en kantjes, oud, jong, uit alle zeven de windstreken, dromerig, beukend, virtuoos, makkelijk in het gehoor liggend en in alle talen. Tot ons Leuvens toe. Een hele waaier dus.

Waai mee met ons. En via een gunstige wind kan je hier zeer diagonaal lezen wat u mag verwachten. Opgepast, het is maar een greep uit het aanbod. Tenslotte vernoem je in een radio- of televisiereportage over de koers ook niet een compleet peloton.

In de eerste aflevering onthalen we u vorstelijk om dan een plechtige belofte af te leggen en een parcoursverkenning te doen. Met onder meer Steely Dan – collega Kris Mannaerts verzorgt zelfs een hele special rond Fagen & Becker – en Van The Man, om nostalgisch vast te stellen hoe Killing Joke ons een monumentale klassieker heeft achtergelaten, en om nog wat in de eighties rond te fietsen. Eindigen doen we zoals  steeds met ons huisorkest, Milkshake Banana. Tenslotte is Retro Radio Singjaal Leuvens.

Aflevering twee opent met ska en haalt Melanie vanonder het stof. Houdt u niet van haar, geen nood, ze waait ook wel over. Een bekende Vlaming geeft zijn visie op de toestand in de wereld en Pink Floyd omschrijft schrijnend wat (gebrek aan) communicatie inhoudt. We laten rock en klassiek met elkaar versmelten na u te verrassen met minder bekende – tenzij u een muzikale kopman bent  en dus toch bekende – zangeressen op een cultplaat van een hardrockbassist. Wie ook langsloopt is de man die in Werchter als Misjelleke Janssens bekend staat.

Aflevering 3 start radioactief. We halen seventies-acts door elkaar, blinken uit in luiheid, springen op onze zware motoren naar het Hoge Noorden en ergeren ons even aan lieden die niet zo ruimdenkend zoals ons zijn. Waardoor we ook in Dendermonde aanbelanden.

Rush onderzoekt bij de opening van aflevering vier wat nu eigenlijk de geest van radio is. Voor ons autoreflectie dus. We serveren een trilogie rond legers en oorlog, we gaan even de ruimte in en brengen een bezoek aan Zuid-Afrika.

In de vijfde aflevering van De Waaier hebben wij ons laten inspireren door de collega’s van het Retro Radio Singjaal-programma “De Coiffeur van Fabiola”. We fietsen door Vlaanderen en Wallonië, doen kapitein Haddock wat zijn scheldwoorden betreft verbleken en raken de sleutel van onze voordeur kwijt. Wij rakelen geruchten en legendes op, onderzoeken waarom The Wallace Collection en co nooit echt internationaal konden doorbreken en vertoeven in gezelschap van Bea Van der Maat. Een heuse De Bello Gallico, deze vijfde Waaier.

In fraai en muzikaal moeilijk te overtreffen gezelschap opent de zesde aflevering, dit keer in een co-samenstelling van Luc Vandekerckhove en Guido Janssens, en met logistieke steun van Dirk Van Audenrode. We logeren in Amsterdam, krijgen een aanval van melancholie dankzij de Moody Blues, en maken een belofte van een vroegere aflevering in verband met Yazoo waar. We leggen uit waarom The Beatles nooit canasta of bridge hebben gespeeld en halen een drieste herinnering op aan Marktrock.

Aflevering 7 is ook een co-productie van het duo Vandekerckhove – Janssens. “Tainted Love” van Soft Cell staat in uw geheugen gebrand, maar we geven dit een extensie. We vragen ons af waarom liedjes en liedjesteksten in Amerika tot processen leiden. Gezien De Waaier een knipoog naar de koers is, laten we de dochter van een ex-wielrenner zingen. We graven in psychedelica en neo-psychelica, belichten een keerzijde van “Wonderful Tonight van Eric Clapton. En Toen Was Er Niets Meer….

KIJK